Du kliver upp pĂ„ tee, kĂ€nner dig som Tiger Woods i sista rundan, siktar â och⊠du toppar bollen. Den studsar nĂ„gra meter. Kanske till och med rullar bakĂ„t. Polarna skrattar. Pulsen stiger. Skammen Ă€r total.
Men vet du vad? Du kanske fÄr slÄ om.
Regeln som rÀddar ditt scorekort
Det finns en liten gömd pĂ€rla i golfreglerna som mĂ„nga missar: regel 6.2b(6). Den sĂ€ger att om din boll efter första slaget fortfarande ligger inom tee-omrĂ„det, sĂ„ fĂ„r du plocka upp den, pegga om â och slĂ„ igen. Utan plikt.
Det rĂ€ddar inte ditt ego (för slaget rĂ€knas fortfarande), men Ă„tminstone fĂ„r du en andra chans frĂ„n pegg â istĂ€llet för att duva ivĂ€g den direkt frĂ„n grĂ€set.
Vad rÀknas som "tee-omrÄdet"?
Bra frĂ„ga! Det Ă€r inte hela tee-boxen â bara mellan de tvĂ„ utslagsmarkeringarna, och upp till tvĂ„ klubblĂ€ngder bakom. Hamnar bollen utanför det? Sorry kompis, dĂ„ Ă€r det bara att spela den dĂ€r den ligger.
Men om du Àr kvar i zonen, och vet att du har en bÀttre chans med en ny pegg, sÄ anvÀnd den. Ingen plikt. Bara stolthet.
Ett tips för framtiden
Om du Ă€r en kronisk "topper", kanske det Ă€r vĂ€rt att slĂ„ första bollen lite kort, men sĂ€kert â sĂ„ du har kvar möjligheten att pegga om. Ett smart drag för att undvika dubbel-bogey och Ă„ngest.
SĂ„ nĂ€sta gĂ„ng du gör en duff frĂ„n tee â le, ta ett djupt andetag, tĂ€nk pĂ„ regel 6.2b(6) och ge dig sjĂ€lv en andra chans.